Hästar genom tiderna

Den första hästen jag satt på var farfars häst Linus. Han är ett Svenskt halvblod på 17 år. Farfar och pappa hade hans mamma så farfar har haft honom sedan han var föl och han följer honom som en hund. Har suttit på honom sedan 1års ålder och han är bland de goaste hästarna jag någonsin träffat.


Sedan började jag rida en häst som hette Balder som stog uppstallad hos farfar på nolby. Han var en go liten B-ponny vars ägare bodde granne med gården.

Sedan kom en fjording som hette Lizzy dit. Hon var den första hästen som jag "red"(inte bara satt medans någon annan ledde mig) tror jag.

Flora var den första hästen jag hade själv liksom, var en shettis/ islandshäst korsning på 6 år, men hade haft föl året innan så hon var inte så välriden, men trots det var hon inte alls grov. Hon var svart/vit skäck och i pannan hade hon ett horn som växte ut och blev ca. 6 cm långt innan det föll av och växte ut igen. Hade henne 3-4dagar i veckan.
Då var jag 7-8 år.
Där hon stog fanns bland många andra ponnyer en shettlandsponny som hette Indira. Hon var tio år och betydligt mer välriden. Henne red jag ibland när jag inte red Flora.

Därefter blev jag medryttare på ett russ som hette Rosita. Rossan var en 17årig och väldigt välriden ponny som jag hade många roliga år ihop med. Rosita stog på Marieberg där Follow står, men tyvär står hon inte kvar där nu så kan inte hälsa på henne när jag är med Cissi. Var 9 när jag började ha henne. 




Slutade ha henne på höstterminen i 5 an då jag växte ur henne och på vårterminen började jag rida Milano två ggr i veckan.
Milano var en lite småbråkig D-ponny som var korsning mellan welsh och new forest. I början bet han, gick över en var bråkig att longera m.m. I sånna fall är det gött att ha hästvana föräldrar. Men när vi slutade ha honom i juni 2011 så kände jag mig trygg med honom och det gick väldigt bra, både på marken och uppstutten.




Och i Augusti 2011 kom Abra:D<333
Abra är en welsh/angloarab korsnig och bästa häste i världen! Hon är jätteduktig i dressyren och hoppar allt men har tyvär inte blivit av att vara ute och tävla något än. Har inte haft intresset. På sommaren står Abra på Sjöstjärnans ridläger, men resten av tiden har jag henne som min egen.



Detta är världens bästa hästar enligt mig.
Kram på er


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Ett horn?! xD

2012-01-21 @ 15:48:00
URL: http://hasttjejerna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0