Håll dig varm!

Nu på vintern när det är så kallt så kan det vara svårt att rida och både fötter och händer domnar bort. Man blir stum i handen hästen går dåligt och det blir rent av ett dåligt pass. Bättre blir det ju inte av att man har ont i hela kroppen för att man har varit ute i denna kyla med för dåligt med kläder. Så här kommer lite tips om vad du kan ha på dig:

Händerna

Ett par trefinger vantar i goretex eller läder är sällan fel men jag brukar ofta bli kall om det stackars ensamma lillfingret som inte är med de andra fingrarna inne i vanten.
Så mitt tips är att ta ett par rejäla tumvantar i goretex eller liknande material utanpå de vanliga tunna ridhandskarna. Brukar funka för mig i alla fall. Visserligen så kan man inte hålla detär mellan- lill-och- ringfinger-greppet, men det funkar bra ändå tycker jag. Det är ju bättre än att frysa fingrarna av sig i vilket fall.

Fötterna

Fötterna brukar också vara ett stort problem så här på vintern, så då gäller det att ha rejält på fötterna.
Vinterridstövlar är alltid bra men har man inga så funkar faktiskt dessa tips (och vissa kan behövas i alla fall):
Byt ut de kalla stigbyglarna i stål mot ett par i trä eller plast. Ett perfekt arbete för dig som har träslöjd.
Rider du i vanliga läderstövlar kan du dra på ett par förstora raggsockar preciss när du rider.
Värmer bra och man kan ju alltid försöka matcha med färgen på schabraket;)

Benen

Underställ, ridbyxor och eventuellt termobyxor.

Öronen

Öronvärmare finns på de flästa ridsportaffärer och är något jag starkt rekomenderar(har själv). En nackdel är att man hör dåligt.
Om du inte har det så är tubhalsduk väldigt bra. Perfekt om man drar upp den lite över hjälmen när man rider.
Annars funkar det ju med vanliga lite tjockare pannband som man drar över öronen.

Till hästen

Om hästen är klippt så tycker jag definitivt att man ska använda ett täcke vid ridning. Ett fleece eller ylletäcke som man ar över saden funkar jättebra!
Och öven om den är klippt så kan man i alla fall kosta på den ett ländtäcke, tycker jag.

Hoppas ni har fått lite inspiration för att hålla er varma under vintern kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0